cafe drama

این وبلاگ رو یه کافه ی کوچیک برای نقد فیلم و سریال ها در نظر بگیرید

cafe drama

این وبلاگ رو یه کافه ی کوچیک برای نقد فیلم و سریال ها در نظر بگیرید

اینجا مثل یه کافست.فیلم و سریالای مورد علاقمو معرفی و نقد میکنم و باهم راجبش گپ میزنیم.اگه دوست داشتین شما هم به ما بپیوندین:)

دوستان من توی این صفحه اصطلاحات مورد استفاده فیلمبازا ، کیدرامرا ، کیپاپرا و ... رو می گم و توضیحشون می دم تا اگر جایی این کلمات رو دیدید معنیش رو بدونید و خودتون هم بتونید ازش استفاده کنید.مطمئم خیلیاتون معنی خیلی از این کلمات رو میدونید اما شاید بعضیاش هم براتون جدید باشه.پس لطفا تا آخر مطالعه کنید.

کیدراما(Kdrama): به صنعت فیلمسازی کره کیدراما می گویند. حرف k اول korea است. به فیلمبازی که بیشتر سریالای کره ای میبینه کیدرامر می گویند.

سیدراما(Cdrama):به صنعت فیلمسازی چین سیدراما می گویند.حرف C اول China است.به فیلمبازی که بیشتر سریالای چینی میبینه سیدرامر می گویند.

تای دراما (Thaidrama): به صنعت فیلمسازی تایلند تای دراما می گویند. حرف Thai اول Thailand است.به فیلمبازی که بیشتر سریالای تایلندی میبینه تای درامر می گویند.

جی دراما(Jdrama):به صنعت فیلمسازی ژاپن جی دراما می گویند.حرف J اول Japan است.به فیلمبازی که بیشتر سریالای ژاپنی میبینه جی درامر می گویند.

کلا معمولا برای صحبت راجب صنعت فیلمسازی یک کشور حروف ابتدایی آن را به همراه دراما به کار می بریم.

.................................................................................................................................

اسپویل: وقتی یک نفر بخش مهمی از یک فیلم یا سریال را لو میدهد یعنی اسپویل کرده است. به کسی که مدام اسپویل می کند اسپویلر می گویند.

برومنس: به رفاقت دو مرد در سریال یا فیلم و یا حتی در زندگی واقعی برومنس می گویند.

سیس رومنس:به رفاقت دو زن در سریال یا فیلم و یا حتی در زندگی واقعی سیس رومنس می گویند.

رومنس: به عاشقانه بین زوج های یک سریال رومنس می گویند.

شیپ کردن: وقتی که دوست داریم بین شخصیت های یک سریال رومنس باشه درصورتی که واقعا اینطور نیست و دوست معمولین.یا مثلا تصور کنیم بازیگر ها در زندگی واقعی باهم قرار می گذارند.توی مواردی هم دیده شده که بعضی افراد خوشونو با یک بازیگر تصور می کنن.(من موافق مورد اخر نیستم🙃 )

هپی اند:پایان شاد

سد اند: پایان غمگین

پایان خاکستری: پایان باز

ساب تایتل/ساب:زیرنویس

فیک ساب:زیرنویس الکی

او اس تی(OST):موسیقی متن فیلم یا سریال

اسپین آف: قسمتی از سریال که بهش توجهی نشده توی قسمت های اصلی سریال.مثل آشنایی یکی از زوج هایی که توی سریال نشون نداده.یا یه روز معمولی یکی از کاراکتر ها.معمولا اسپین آف ها رو اواخر پخش یه سریال میدن بیرون.

دراپ کردن:دراپ کردن یعنی اینکه مثلا یه سریالیو از نصفه ولش کنی و دیگه ادامش ندی.مثلا من گیم آف ترونز رو دراپ کردم. حالا این دراپ کردن میتونه دلایل مختلفی میتونه داشته باشه.مثلا اینکه فیلم اونی نباشه که انتظارشو داری یا موقعی که روی مود مناسبی نیستی شروع کنی سریالش رو و ..... .

من سعی میکنم زیاد سریال رو دراپ نکنم و معمولا وقتی یه سریال رو شروع می کنم تا تهشو میرم اگر هم به دلم نشینه با سرعت نور سریال رو میبینم یعنی هر قسمت رو تقریبا توی 2 یا 3 دقیقه میبینم و از یسری قسمت اون وسطا میپرم.اگر شما هم مثل من با دراپ کردن مشکل دارید این راه رو بهتون پیشنهاد میکنم😁😂

.................................................................................................................................

اصطلاحاتی که فقط کیدرامرا می فهمن:

آجوما:به خانم های مسن می گویند(اصولا بالای 40 سال)

آجوشی:به مردای مسن میگویند(اصولا بالای 40 سال)

هارابوجی:پدربزرگ

هرمونی:مادر بزرگ

سامچون:دایی/عمو

اوپا:برادر بزرگتر. فقط دخترا از این کلمه استفاده می کنن و اگر اینو یه دختر به دوست پسرش بگه معنی عزیزم هم میده.

اونی:خواهر بزرگتر. فقط دخترا از این کلمه استفاده می کنن

نونا:خواهر بزرگتر.فقط پسرا از این کلمه استفاده می کنن

یو/نام دونگسنگ:خواهر/برادر کوچک تر

هیونگ:برادر بزرگتر.فقط پسرا از این کلمه استفاده می کنن

سونبه:ارشد.کسی که از تو تجربه ی کاری ، درسی و ... بیشتر داشته باشه حتی اگر هم سن باشید میتونین سونبه صداش کنین.

هوبه: این کلمه دقیقا بر عکس سونبه است.کسی که از تو تجربه ی کاری ، درسی و ... کمتر داشته باشه حتی اگر هم سن باشید میتونین هوبه صداش کنین.

سارانگهه:عاشقتم.

نونا رومنسی: سریالی که زوج اصلیش اختلاف سنی داشته باشن و زن بزرگتر از مرد باشه.

آجوشی رومنسی:سریالی که زوج اصلیش اختلاف سنی داشته باشن و مرد بزرگتر از زن باشه.(بچه ها از اختلاف سنی منظورم یجورایی در حد سریال گابلینه.کسایی که این سریالو دیدن راحت متوجه میشن.)

.................................................................................................................................

اصطلاحات کیپاپرا:

کیپاپ: صنعت موسیقی کره

کیپاپر:به طرفداران کیپاپ گفته میشه

آیدل:خواننده/بازیگر.در کل یجورایی معنی سلبریتی میده اما معمولا به خواننده ها میگن

ام وی:موزیک ویدیو

دبیو:شروع کار رسمی یک گروه

فن:طرفدار

هیتر:بهتره زیاد راجع بهشون حرف نزنیم ولی به شخصی که نسبت به آیدل ها نفرت پراکنی و توهین می‌کنه هیتر گفته میشه!

این دسته از موجودات همیشه افرادی فارق از عقل و شعور بوده اند و بهتر است از آن ها انتظار آدم شدن نداشته باشید❌😁(مشخصه چقدر از هیتر ها بدم میاد؟!😂🤪)

آنتی فن:ضد طرفدار.یعنی مثلا اگر میگیم یه نفر انتی فن بی تی اسه یعنی فن گروه بی تی اس نیست.( دقت داشته باشید که انتی فن ها با هیتر ها خیلی فرق دارن و صرفا فقط میگن که فن یه گروه نیست اما نفرت پراکنی نمی کنند.)

فندوم:مجموعه طرفدار ها

**هر آیدل یا گروهی اسم خاصی برای طرفدارانش انتخاب می‌کنه که نمادی از اتحاد طرفداراست.مثلا اسم فندوم بلک پینک <بلینک> ،  فندوم بی تی اس <آرمی > و مثلا اسم فندوم اکسو <اکسوال > هست . اما تمام طرفداران پاپ کره کیپاپر نامیده میشن.**

بایس:شخصی توی یک گروه که فرد علاقه بیشتری به اون داره.مثلا بایس من توی بلک پینک لیساعه.

مولتی فن:کسی که طرفدار همه یا تعداد زیادی از گروه ها و ایدل ها باشه.

فن وار:جنگ بین طرفدارهای گروه های متفاوت در فضای مجازی و واقعی.(مثلا یکی از فن وار هایی که متاسفانه توی دنیای کیپاپ میبینیم جنگ بین اکسوال ها و آرمی هاست در صورتی که اکسو و بی تی اس هیچ مشکلی باهم ندارند.لازم به ذکره که همه ی فن ها اینطور نیستن و بعضی از اون ها این کارارو می کنن.درکل این کار چیز خوبی نیست سعی کنید وارد اینجور مسائل نشید.)

فن میتینگ:ملاقات آیدل با طرفدار ها

فن ساین:ملاقات آیدل ها  با طرفدارها به طور مستقیم که شامل صحبت کردن،امضا دادن آیدل ها ، هدیه دادن فن ها به آیدلشون  و... میشه.

فن چنت:موقع اجرا ها فن ها یکسری جمله ها و کلمه های مشخصی که از قبل برای هر آهنگی تعیین شده رو توی کنسرت ها داد میزنن که بهش میگن فن چنت.

دیسبند:از هم پاشیدن یک گروه

کامبک: انتشار آهنگ،آلبوم، موزیک ویدیو جدید بعد از مدتی.( حالا این مدت میتونه در حد چند ماه یا چند سال باشه.در هر دوصورت میگیم کامبک دادن.)

کمپانی:محلی که متقاضیان آیدل شدن در اونجا تحصیل می‌کنند،گروه تشکیل میدن و کارشون رو انجام میدن(وظیفه تهیه تمام موسیقی ها، موزیک ویدیو ها، هدایت آیدل ها و... بر عهده کمپانیه و به نحوی میشه گفت که آیدل متعلق به کمپانیشه!)

ادیشن:تست دادن برای قبولی در کمپانی.

استریم:بازدید زدن برای موزیک و موزیک ویدیو در پلتفرم های مختلف که تاثیر به سزایی در موفقیت آیدل داره

ماما:مهم ترین جشنواره موسیقی کره

دسانگ: از مهم ترین جوایز کیپاپ و کیدراما

بیلبورد:یک پلتفرم برای سنجیدن موسیقی های مختلف

گرمی: نام جایزه‌ای افتخاری است توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط، که برای تشخیص دستاوردهای برجسته‌ای که به‌طور عمده در صنعت موسیقی زبان انگلیسی رخ داده اهدا می‌شود. مراسم سالانه اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته همراه است.(لعنت بهش!)

هیونگ:بالا توضیح دادم که میشه برادر بزرگتر اما توی گروه های کیپاپ به بزرگترین عضو یک گروه میگن هیونگ(این اصطلاح رو توی گروهای پسرونه استفاده میکنن)

هیونگ لاین:اعضای بزرگتر یک گروه پسرانه

اونی لاین:اعضای بزرگتر یک گروه دخترانه

مکنه: کوچک ترین عضو یک گروه

مکنه لاین : اعضای کوچکتر یک گروه

روکی: به تازه کار ها یا آیدل هایی که تازه دبیو کردن روکی میگن

رپ لاین:رپر های یک گروه

وکال:خوانندگی ( خوانندگی معمولی که رپ و اوپرا نباشه)

ووکال لاین: ووکالیست های یک گروه

دنس لاین:افرادی که توی یک گروه بیشترین مسئولیت بخش رقص رو بر عهده دارن.

لیدر:یه جورایی همون سرگروه محسوب میشه

استف/منیجر:شخص و یا اشخاصی که اعضا گروه رو همراهی می‌کنن و به اون ها در انجام کار ها و برنامه ریزی ها کمک میکنن و بر فعالیت های آیدل(ها)نظارت دارند.

لایت استیک: وسیله ای نورانیه که شکلش برای هر آیدل فرق داره و در کنسرت ها و مراسم ها به عنوان نمادی برای حمایت استفاده میشه

ساسنگ فن :  ساسنگ فن یا درواقع همون فن های دیوونه به شخصی میگن که میخواد به هر صورتی که شده خودش رو به آیدل ها نزدیک کنه و در زندگی شخصیشون سرک بکشه ساسنگ ها حتی به دزدیدن آیدل هم فکر میکنند!

بایس رکر: یعنی یکی از اعضای گروه که باعث میشه بعضی وقتا حس کنی بایست رو اشتباه انتخاب کردی.مثلا بایس رکر من تو بلک پینک رزیه

ویژوال: یعنی یه عضو گروه که بیشتر از همه توی چشمه و بیشتر دیده میشه.معمولا کمپانی ها باعث ویژوال بودن یک عضو میشن.یعنی یجورایی کمپانی ها توی هر گروهشون یک یا دو نفر و انتخاب می کنن و بیشتر بولدشون می کنن.

سولو:اجرای تک خوانی.(لازم به ذکره که گاهی یک نفر از یک گروه میتوه یک اهنگ سولو پخش کنه اما این به معنی جدا شدن او ایدل از گروهش نیست.)

وکالیست:خواننده

مین وکالیست: وکالیست اصلی کسی که بخش اصلی وکال گروه بر عهدشه و بهترین وکال گروه رو داره و بیشترین پارت وکال اهنگ رو به عهده میگیره مثلا در اکسو چن و بکهیون مین وکال هستند

لید وکالیست: کسی که بعد از مین وکال هدایت وکال رو بر عهده داره مثلا توی اکسو سوهو لید وکال هست

ساب وکالیست: زیر صدا و وکال پشتیبان هست درواقع در اکسو لی و چانیول ساب وکال میخونن

** توجه: این نقش ها مِین/ساب/لید برای رپر و دنسر هم برقراره**

سنتر: کسی که وسطه گروهه بهش میگن سنتر معمولا توی رقص و اجرا وسط قرار میگیره و نقش بیشتری داره.

فنکم: در طول یک اجرا یه دوربین از اول تا اخر روی یک عضو زوم میکنه و فقط اونو فیلم میگیره که به اون فیلم میگن فنکم گاهی هم فنها در طول کنسرت از آیدلشون زوم میکنن و فیلم میگیرن اونم فنکم هست 

استن: همون طرفداری کردن و حمایت کردنه

سولو استن: کسیه که فقط یه عضو از گروه رو دوست داره و حمایت میکنه و بقیه افراد گروه براش مهم نیستن اغلب سولو چهره خوبی بین فنها نداره و سعی کنید سولو استن نباشید

سولویست: کسی که فقط تک خوانی می کند و عضو گروهی نیست.(مثل آیو)

سولد اوت: یعنی تموم شدن مثلا یه گروهی یا ایدلی مثل بی تی اس مثلا جونگ کوک یه تیشرت میپوشه و بعد از مدتی فن های بی تی اس میرن و تمام اون تیشرت رو میخره و تموم میکنه که میگن سولد اوت شده.

کانسپت: توصیح بیشتر میشه همون فصای حاکم بر موزیک ویدئو.مثلا کانسپت دارک، گرل کراش، کیوت و...

دیسپچ (dispatch): یک سایت خبرگذاری هست که اخباز مربوط به ایدل هارو پخش میکنه.معمولا بخاطر لو دادن رابطه بین هنرمند ها معروفه و تقریبا چار چشمی همه ایدل هارو تحت نظر داره😂😂

البته سایت های دیگه مثل soompi koreaboo allkpop  هم هست که اخبار رو پخش میکنن ولی خب به همه اخبار هم کامل اعتماد نکنید ممکنه غلط باشن

دیفند(defend): معنی لغویش میشه دفاع کردن وقتی یه هیتر هیت میده طرفدار های گروه برای حمایت میان در برابر هیت دفاع میکنه 

 فن ببس: فن بیس به فنای خرپولی میگن که مثلا بطور عمده البوم میخرن یا برای تولد پروژه های خفن انجام میدن.(مثلا چمیدونم به اسم اون ایدل به یه خیریه کمک میکنن یا پروژه ی درختکاری یا هرچیز دیگه ای.محدودیت خاصی نداره)

نتیزن: در اصل سیتیزن معنای شهروند داره اما نتیزن میشه شهروندان اینترنت.یعنی همونایی که کامنت میذارن و نظر میدن اما تعلق خاطری به اون گروه یا بازیگر یا ورزشکار و... ندارن و هوادارش نیستن.درواقع اگر بگن نتیزن ها از آهنگ فلانی استقبال کردن منظورشون اینه که به جز هوادارای اون شخص، این آهنگ مورد اقبال عموم مردم هم قرار گرفته.یا مثلا اگر نتیزن ها به چیزی اعتراض کنن یعنی عموم مردم عادی با اون قضیه مشکل دارن و خوششون نیومده.

ریل: من اینو خیلیا دیدم اشتباه میگن.دوستان وقتی میگیم فلان شیپ ریله یعنی واقعیه.ریل یه لغت انگلیسی به معنی واقعی هست.(real)معنی رل نمیده.یعنی ما یه زوجو شیپ میکنیم و بعد میگن که شیپمون درسته یا خودمون خیلی به شیپمون مطمئنیم میگیم ریله.

فیک: فیک مخفف فن فیکشن هست و از لحاظ لغوی میشه تخیلات طرفدار!

حالا این فیک چیه؟ فیک نوشتن یچیز رایج توی همه ی فندوم هاست و فقطم مختص کیپاپ نیست.مثلا دایرکشنر ها و ... هم مینویسن.فیکا یسری داستانایی هستن که شخصیتاش بازیگرا و خواننده ها و کلا سلبریتیان.توی فیکا میان از اسم اون ایدل استفاده میکنن و داستان مینویسن.مثلا یکی میاد فیک تو ژانر پزشکی مینویسه بعد اسم نقش اولش که مثلا جراحه رو میزاره کیم تهیونگ.خب تهیونگ که توی واقعیت پزشک نیست که.ایدله.ولی برای ارتباط گرفتن بهتر با داستان میان از اسمش استفاده میکنن.درست مثل بازیگری که تو یه فیلم یا سریال نقش یه کاراکترو بازی میکنه.فیک یه نکته ی خوبی که داره اینه که میتونه به کسایی که استعداد نویسندگی دارن کمک کنه قلمشونو پخته تر و بهتر کنن.درواقع یجور تمرینم میشه و خب در عین حال سرگرم کننده و جذابم هست.اگه به کتاب خوندن علاقه دارین به احتمال زیاد از فیک خوندنم خوشتون میاد.(فیکا رو معمولا از چنلای تلگرام یا واتپد میخونن)

فیو: مخفف فیوریت (favorite) هست و وقتی یکیو استن کنی یعنی فیوته

.................................................................................................................................

اصطلاحات مورد استفاده ی کره لاورا:

سوعگ: میشه خفن و باحال.درواقع یه صفته

فایتینگ: کلمه فایتینگ با اینکه یک کلمه انگلیسی به معنای جنگجو هست، تو کره الان به مفهوم موفق باشی یا قوی بمون و به تلاشت ادامه بده یا زنده باد به کار میره.

پسوند شی (씨) :یک پسوند کره ای هست که انتهای اسم فرد میگن برای احترام.مثلا توی فارسی مامیگیم زهرا خانم اونام میگن مثلا جونگکوک شی.کلا برای احترام بکار میره

.................................................................................................................................

سندروم هایی که یک کیدرامر میگیره:

سنروم نقش دوم:میدونم که همگی با مثلث عشقی آشنایی دارید.یعنی دوتا دختر عاشق یه پسر میشن یا دوتا پسر عاشق یه دختر میشن.تا اینجا مشکلی نیست درسته؟! خب مشکل از اونجایی شروع میشه که ما نمی خوایم دختره به پسر نقش اصلی برسه و دوست داریم به اونیکی برسه.یا برعکس .

حالا چرا به این دچار میشیم؟! چون نقش نقشای دوم همیشه خیلی مظلوم واقع میشن و همیشه خدا کمک دختره می کنن و برای خوشحالی عشقشون حتی حاضرن ازش بگذرن.اصولا این اتفاق توی  مثلث عشقی هایی که دوتا پسر عاشق یه دخترن میفته.چون نقش دومای پسر خیلی مسالمت آمیز با این قضیه کنار میان اما معمولا نقش دومای دختر کلی نقشه میکشن وتوطئه می کنن تا زوج اصلی رو جدا کنن اما استثنا هایی هم وجود دارن . من  توی خیلی از سریالا مثل زیبایی حقیقی و .... بهش دچار می شم😅💔

سندروم نقش منفی: تصور همه از یه نقش منفی یه ادم منفوره.این درست هست اما توی همه ی فیلم ها صدق نمیکنه.گاهی نقشای منفی حتی از نقشای مثبتم محبوب ترن (مثل جوکر).این قضیه توی کیدراما خیلی صدق می کنه.مثل لی رانگ روباه نه دم، سو جی اغواگر بزرگ ، سوکیونگ پنت هاوس و ...

(بین خودمون بمونه من جدیدا بخاطر چئون سوجینم به این سندروم دچارم.😂😐👀)

حالا چرا به این سندروم دچار میشیم.یکی از مهمترین عامل ها بازیگرشه.اگر ما یه بازیگر  رو دوست داشته باشیم هر چقدرم که نقشای شیطانی بازی کنه برامون جذابه و اصلا رو اعصابمون نیست.یکی دیگه از عوامل در حال پخش دیدنه.چون حتی اگر یه بازیگر رو نشناسید هم انقد از پشت صحنه و کادر سریال مومنتای کیوت در میاد که بازم از بازیگر خوشتون میاد و سندروم نقش منفی میگیرید.یا اگر فقط بخوایم نقش رو در نظر بگیریم گاهی انقدر نقش منفیا مظلوم میشن و گذشته بدی داشتن که دلمون براشون میسوزه و باهاشون همدردی میکنیم...

سندروم نقش فرعی:یعنی اینکه از نقش دوم هم بگذریم از یه کاراکتری خوشمون میاد کلا یه نقش فرعیه و تو هر قسمت چند سکانس بیشتر بازی نمیکنه اما انقدر کیوت و باحاله که بیشتر از نقش اصلی از  اون کاراکتر خوشمون میاد

سندروم زوج دوم /فرعی:این سندروم هم تقریبا مثل سندروم نقش فرعیه با این تفاوت که عاشق یه زوج فرعی میشیم یا از  زوج دوم یه سریال خوشمون میاد.(من کم پیش میاد تو یه سریالی زوج اصلی رو بیشتر دوست داشته باشم😂)

سندروم چپی: این سندروم وقتی ایجاد میشه که سلیقتون خیلی با بقیه ی کیدرامرا فرق داره.مثلا به ژانرا و سبکای کم طرفدار مثل نونا رومنسی یا اجوشی رومنسی علاقه دارین.یا بیشتر سریالاییو دوست دارینکه بازیگراش تازه کارن و کم طرفدار ترن

سندروم دلزدگی: این سندروم وقتیه که دیگه حوصلتون نمیگیره سریال ببینین یا همون سر یکی دو قسمت دراپ میکنین و چیز خاصی چشمتون رو نمیگیره.(متاسفانه من الان بهش دچارم)

*** دوستان این ها سندروم های واقعی نیستن اما محض مزاح بین کیدرامرا جا افتاند پس نوشتم تا وقتی یکی میگه گیج نشید.درضمن کیدرامرای عزیز میدونم که معنی همه ی این ها رو میدونید اما گذاشتم تا هم براتون تجدید خاطره بشه و هم عزیزانی که تازه کیدرامر شدن یا معنی اینها رو نمیدونن مطلع بشن*** 🤗❤️